پنجشنبه ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ , ۱۵:۴۰:۰۳
Search
Close this search box.

افزایش 60 درصدی تولید سیگار در سه ماه نخست امسال/ پیش بینی تولید 50 میلیارد نخ سیگار در سال 96

  • صفحه نخست
  • اخبار
  • افزایش 60 درصدی تولید سیگار در سه ماه نخست امسال/ پیش بینی تولید 50 میلیارد نخ سیگار در سال 96

افزایش 60 درصدی تولید سیگار در سه ماه نخست امسال/ پیش بینی تولید 50 میلیارد نخ سیگار در سال 96

به گزارش شاتا ، علی اصغر رمزی با بیان  عملکرد 3 ماهه سال جاری صنعت دخانیات کشور اظهار کرد : تولید سیگار در سه ماهه امسال 60 درصد افزایش ، میزان واردات 75 درصد کاهش و قاچاق سیگار نیز  48 درصد کاهش داشته است.
وی گفت : هم اکنون 12 واحد تولیدی سیگار در کشور وجود دارد  که درسه ماهه اول سال   به میزان  11 میلیارد نخ تولید داشته اند  و تولیدات آنها در مقایسه با مدت مشابه سال قبل  60 درصد افزایش دارد.
وی تصریح نمود: واردات 3 ماهه سیگار  700 میلیون نخ بوده که در مقایسه با واردات مدت مشابه سال قبل 75 درصد کاهش را نشان می دهد.
رمزی برآورد میزان قاچاق سیگار در 3 ماهه سال جاری را  2.15 میلیارد نخ اعلام کرد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 48 درصد کاهش یافته است .
علی اصغر رمزی این تغییرات اساسی در صنعت دخانیات کشور را حاصل پیگیری جدی اجرای تبصره 3 ماده 102 قانون برنامه پنجم توسعه کشور توسط مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور اعلام نمود که دولت را مکلف نموده بود تا واردات سیگار را تبدیل به تولید داخل با همان برند اصلی نماید و حاصل پیگیریهای 3 سال اخیر این مرکز علیرغم مقاومتهای موجود  و عدم تمایل واردکنندگان به سرمایه گذاری و تولید داخلی  نمودن صورت گرفته و حاصل آن آمارها و عملکردهای اعلام شده میباشد که بیانگر راه اندازی واحدهای تولیدی و پر شدن ظرفیتهای خالی واحدهای تولیدی موجود و تامین بیش از 82 درصد مصرف کشور از محل تولیدات داخلی در سال 95 بوده است .
رئیس مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشورگفت :  واردات سیگار در سال 94 که  16.4 میلیارد نخ بود با به تولید رسیدن واحدهای جدید  در سال 95 واردات سیگار به 4 میلیارد نخ کاهش یافت و پیش بینی کرد که واردات سیگار در سال جاری 50درصد نسبت به سال 95 کاهش یابد و به حدود  2 میلیارد نخ برسد.
علی اصغر رمزی خاطر نشان کرد :  تولید داخلی سیگار در سال 94 را که 30 میلیارد نخ بود در سال گذشته با راه اندازی واحدهای جدید و پر کردن ظرفیت خالی واحدهای موجود به 45 میلیارد نخ افزایش یافت و پیش بینی کرد در سال جاری با افزایش 5 میلیارد نخی تولید در سال جاری  به 50 میلیارد نخ برسد و فاصله خود را با میزان مصرف کشور که حدود 55 میلیارد نخ است مطابق قانون کاهش دهد.
وی همچنین کاهش شدید واردات  و قاچاق سیگار را از نتایج افزایش تولیدات داخل کشور اعلام نمود و طبق برنامه های سال جاری مرکز دخانیات  ،کاهش بیشتر واردات و قاچاق و افزایش تولیدات داخلی در دستور کار قرار دارد که آمارهای ماهیانه بیانگر تحقق برنامه های امسال است و اظهار امیدواری کرد به شاخصهای تعیین شده مطابق قانون در سال 96 برسد.

آخرین اخبار