پنجشنبه ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ , ۱۴:۵۵:۳۴
Search
Close this search box.

خودکفایی ایران در نودمین سالگرد صنعت سیگار

خودکفایی ایران در نودمین سالگرد صنعت سیگار

امسال رویداد مهمی در صنعت دخانیات کشور محقق خواهد شد و آن خودکفایی ایران در تولید سیگار است.طبق اعلام مرکز برنامه ریزی و نظارت دخانیات کشور،ایران درسال جاری به تولید 55میلیارد نخ سیگار می رسد که این رقم به معنای تامین نیاز صددرصدی کشور است.گسترش نیوز: سیگار کالایی مضر و سرطان زاست که سلامتی افراد را به خطر می اندازد اما مصرف 55میلیارد نخ در سال رقمی است که چه بخواهیم و چه نخواهیم مصرف بالای سیگار در کشور را نشان می دهد و در صورت بی توجهی به آن جز خروج ارز از کشور حاصل دیگری نخواهد داشت. به همین دلیل دولت در تدوین برنامه پنجم توسعه توجه ویژه ای به سیگار کرد و کلید رشد و توسعه صنعت سیگار را روشن کرد.
در دهه های گذشته سیگار یکی از کالاهای اصلی و پرسود قاچاقچیان کشور بود که برند هایی هم چون کنت، وینستون، مالبرو و… را در حجم وسیع به کشور قاچاق می کردند.به نحوی که براساس آمار های رسمی در سال ۹۳ بیش از ۱۲/۵ میلیارد نخ سیگار در کشور قاچاق می شد اما با توجه ویژه به صنعت سیگار و تلاش برای جلوگیری از قاچاق ،این صنعت در دهه نود شمسی جان دوباره‌ای گرفت.
با تصویب تبصره ۳ ماده ۱۰۲ قانون برنامه پنجم توسعه دریچه جدیدی به روی این صنعت بازشد. براساس این قانون دولت مکلف شد اقدامات مبنی بر کاهش مصرف، تولید سیگار خارجی معتبر با نشان تجاری اصلی در داخل کشور مشروط بر تعهد شرکت مذکور به عدم واردات را انجام دهد به نحوی که تا پایان برنامه، توازن تولید در داخل با مصرف برقرار شود. اجرای این قانون باعث شد تا ظرف ۳ سال ۵ کارخانه در سال ۹۵ و ۶ کارخانه نیز در سال گذشته راه‌اندازی شود و عمده واردات تبدیل به تولید داخل شود.
رشد و توسعه صنعت سیگار را می توان یکی از دستاورد های مهم دولت یازدهم عنوان کرد. علی اصغر رمزی،رییس مرکز برنامه ریزی و نظارت دخانیات کشور در گفت و گو با گسترش نیوز درباره عملکرد چهارساله این مرکز گفت:طی چهار سال گذشته صنعت دخانیات را با رشد سرمایه گذاری چشم گیر مواجه بوده به نحوی که تعدادواحد های فعال سیگارت سازی از ۷ واحد در سال ۹۳ به ۱۸ واحد در سال ۹۶رسید که این امر حاکی از رشد ۱۵۷درصدی در صنعت دخانیات است با ایجاد واحد های صنعتی جدید تعداد خطوط تولید سیگارت سازی در کشور از ۳۹ خط تولید به ۷۹ خط رسیده است.
رمزی با بیان این که در سال گذشته ۹۱ درصد نیاز کشور از طریق تولیدداخل تامین شده است،افزود: با احداث و توسعه واحد های صنعتی ظرفیت تولید از ۲۹/۳ میلیاردنخ در سال ۹۳ به ۴۹/۳ میلیارد نخ در سال ۹۶ رسید و در سال جاری نیز برآورد تولید ۵۵ میلیارد نخ سیگار می شود.وی با اشاره سرمایه گذاری های صورت گرفته طی چند سال اخیر ،اظهارکرد:در سال ۹۵ پنج واحد صنعتی با سرمایه گذاری ۸۸۸ میلیارد تومان و اشتغال زایی مستقیم ۱۰۷۹ نفر و در سال ۹۶ نیز شش واحد صنعتی با سرمایه گذاری هزار و ۳۶۴ میلیارد تومان به بهره برداری رسیده اند علاوه بر این در سال جاری نیز 3 واحد صنعتی دیگر احداث و به بهره برداری خواهد رسید.
رئیس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور با تاکید براین که مطابق برنامه ریزی صورت گرفته واردات سیگار در سال ۹۷ به صفر می رسد،گفت:با رشد و توسعه این صنعت در کشور هرساله آمار واردات کاهش چشم گیر داشته به نحوی که از ۱۳/۶۵ میلیارد نخ واردات سیگار در سال ۹۳ به ۳/۲۷ میلیارد نخ در سال ۹۶ رسیده‌ایم. همچنین با اقدامات گسترده در زمینه مبارزه با قاچاق سیگار برآورد های انجام شده از میزان قاچاق سیگار در کشور حاکی از این است که قاچاق سیگار از ۱۲/۱۵ میلیارد نخ در سال ۹۳ به ۲/۷۹ میلیارد نخ در سال گذشته رسیده وبا تلاش هایی که انجام خواهد شد این رقم در سال جاری به ۲ میلیارد نخ خواهد رسید.
رمزی با بیان این که هدفگذاری چشم گیری برای سال جاری در زمینه صادرات سیگار انجام شده است،گفت:صادرات سیگار در سال ۹۳ تنها ۳۰۰ هزار نخ بود که با رشد و توسعه این صنعت این رقم به ۳۶۰ میلیون نخ در سال گذشته رسید و با هدفگذاری ۲ برابری در سال جاری امیدواریم این رقم به ۷۰۰ میلیون نخ برسد.
وی با اشاره به اصلاح ساختار توزیع سیگار در کشور گفت:در سال ۹۳ عمده سیگار کشور توسط سه شرکت توزیع می شد اما با اصلاح شبکه توزیع در سراسر کشور ۱۸۹ واحد کشوری، ۱۱۴۶ واحد استانی و ۳۵ هزار واحد خرده فروشی در سراسر کشور ایجاد شده است.

دانلود جهت مشاهده نمودار

 

آخرین اخبار