شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳ , ۱۰:۳۶:۱۴
Search
Close this search box.

سیگارهای غیر استاندارد معدوم یا مرجوع می شوند

سیگارهای غیر استاندارد معدوم یا مرجوع می شوند

مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور دراجرای وظایف حاکمیتی  بصورت مداوم آزمایشهای لازم را روی کالاهای دخانی انجام می‌دهد و از محموله‌های وارداتی، تولیدی و حسب مورد از سیگارهای  موجود در انبارهای توزیع‌کنندگان ، واردکنندگان و کالاهای قاچاق مکشوفه و…. نمو‌نه‌برداری وآزمایش‌های لازم توسط آزمایشگاه مجهز و متخصصین دانشگاهی به عمل می آورد. آزمایشگاه آنالیز موارد ذیل و در صورت نیاز سایر موارد را نیزبررسی می نماید:
1-    اندازه‌گیری میزان فلزات سمی، در تمام طیف محصولات دخانی
2-    سنجش میزان قطران و نیکوتین
3-    آزمونهای میکروبیولوژی برای 8 عامل محرک و بیماری زا، و محیط کشت باکتری
4-    وجود کپک زدگی ، لک ،مواد مخدرطبیعی و صنعتی و…..
5-    میزان ازت و منواکسید کربن
6-    میزان رطوبت ، قند و …
7-    وضعیت ظاهری، جرم ، فیلتر و اندازه‌های سیگارت ،برش و…
8-    سرعت سوزش و میزان ریزش توتون
آمار آزمایشات انجام شده  در طول 2 سال گذشته  بشرح ذیل می‌باشد:
–    تعداد کل نمونه‌های آنالیز شده     320  مورد
–    نمونه سیگارت                            170  مورد
–    نمونه تنباکوی معسل و سنتی      138  مورد
–    نمونه توتون پیپ                          12  مورد

از بین موارد فوق تاکنون 28 نمونه سیگارت ، 4 نمونه تنباکو و 2 نمونه تنباکوی سنتی بدلیل مغایرت با حدود تعیین شده در استاندارد ملی فاقد کیفیت مناسب تشخیص داده شده و غیر قابل مصرف اعلام شد که حسب مورد یا از گمرکات کشور مرجوع و یا با حضور نمایندگان مرکز و سایر مراجع لازم معدوم گردیده است.
لازم به ذکر است که سیگارهای قاچاق که فاقد تصویر و پیام بهداشتی هستند بسیار خطرناک میباشند و در نمونه های کشف شده عمدتا توتون های فاسد و سمی  به همراه فضولات حیوانی و حشرات بوده اند که برای مصرف کنندگان بسیار مضر میباشد و مجددا تاکید مینماید که به هیچ وجه از این نوع سیگارها که فاقد تصویر و پیام بهداشتی هستند و بصورت قاچاق وارد کشور میشوند و امکان نظارت و آزمایش بر روی آنها نیست استفاده ننمایند.

آخرین اخبار

سال ۱۴۰۳، سال «جهش تولید با مشارکت مردم»

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۳ ضمن تبریک عید نوروز به ملت ایران به‌ویژه خانواده‌های ایثارگران و همه ملت‌هایی که نوروز را گرامی می‌دارند، سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کردند.