جمعه ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ , ۱۱:۵۰:۵۰
Search
Close this search box.

سال آینده سطح زیر کشت توتون در گلستان دو برابر می شود

سال آینده سطح زیر کشت توتون در گلستان دو برابر می شود

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گلستان با اشاره به دغدغه بوجود آمده برای خرید توتون از توتون کاران استان، گفت: سال آینده سطح زیر کشت توتون در استان حداقل دو برابر می شود.
به گزارش ایسنا، حسینقلی قوانلو در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: امسال شرکت دخانیات میزان قرارداد خرید این محصول را محدود کرد و تنها حدود دو هزار تن قرارداد منعقد کرد.
وی افزود: فرآیند تولید توتون از زمان کشت تا فرآوری 11 ماه زمان می برد و در این مدت برای افراد زیادی که در این بخش فعالیت می کنند، اشتغال زایی ایجاد می کند.
قوانلو با اشاره به اینکه در استان گلستان در دو شهر مینودشت و علی آباد کتول توتون کشت می شود، تصریح کرد: توتون مینودشت جزو بهترین توتون تولیدی در کشور است که ظرفیت صادرات را دارد. سال گذشته بخشی از توتون استان به کشور روسیه صادر شد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان با بیان اینکه در حال برنامه ریزی هستیم تا تولید توتون کشور را پنج برابر کنیم، گفت: سال آینده سطح زیر کشت توتون در استان حداقل دو برابر افزایش می یابد.
وی با تاکید بر اینکه هدف از افزایش تولید توتون جلوگیری از واردات این محصول است، یادآور شد: در حال حاضر 80 درصد توتون مورد نیاز کشور را از خارج وارد می کنیم.
قوانلو خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مشکلاتی که وجود دارد این است که ما در گلستان 60 تا 65 درصد توتون کشور را تولید می کنیم اما این محصول در استان عمل آوری نمی شود.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان در ادامه تصریح کرد: در حال احداث دو کارخانه برای عمل آوری توتون در استان هستیم که تا فصل خرید سال آینده با ظرفیت عمل آوری بیش از 1200 تن کار خود را آغاز می کنند. این عمل آوری در استان می تواند اشتغال زیادی را به همراه داشته باشد.

آخرین اخبار