جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ , ۰۹:۴۱:۱۱
Search
Close this search box.

سرنخ‌هایی از قاچاق سیگار در تلویزیون/ ایده‌ای که در مناظره شکل گرفت

  • صفحه نخست
  • اخبار
  • سرنخ‌هایی از قاچاق سیگار در تلویزیون/ ایده‌ای که در مناظره شکل گرفت

سرنخ‌هایی از قاچاق سیگار در تلویزیون/ ایده‌ای که در مناظره شکل گرفت

تهیه‌کننده مستند تلویزیونی “سرنخ” تأکید کرد که وقتی مناظره‌ای در تلویزیون با عنوان “مالیات بر سیگار” شکل گرفت به فکر ساخت این مستند افتاد.
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مستند “سرنخ” را با سریال “سرنخ” کیومرث پوراحمد اشتباه نگیرید! نکته‌ای که بعضاً در فضای‌مجازی دیده می‌شود. چرا که این مستند تلویزیونی با دغدغه سلامت، اقتصاد و مافیای مربوط به “سیگار” ساخته شده است. قسمت اول این مستند 5 اسفندماه برای اولین بار از شبکه سه سیما پخش شد و قرار است از شبکه خبر و قسمت دوم آن نیز امروز یا فردا از تلویزیون پخش شود.
اکرم اسدی تهیه‌کننده این مستند تلویزیونی که خودش مدیر تولید برنامه قدیمی “مناظره” شبکه یک سیما است و محسن محمدزاده پژوهشگر و سردبیر این برنامه تلویزیونی هم کارگردانی “سرنخ” را برعهده دارد. اسدی درباره اینکه چطور ایده “سرنخ” شکل گرفت و این مستند ساخته شد به خبرنگار تسنیم گفت: سال گذشته حدوداً دی‌ماه بود که مناظره‌ای در برنامه شبکه یک به عنوان مالیات بر سیگار داشتیم ایده ساخت این مستند شکل گرفت. چرا که ما قبل از هر برنامه بیش از یک هفته پژوهش داریم تا سؤالات، پرسش‌ها، چالش‌ها و حتی نفرات حاضر در “مناظره” مشخص شوند.
وی افزود: در آن برنامه به این نتیجه رسیدم که مستند “سرنخ” باید ساخته شود. مالیات تأثیر روی کم شدن مصرف سیگار ندارد؛ وقتی مالیات سیگار افزایش پیدا می‌کند سیگار تولید داخل گران می‌شود و در نهایت قاچاق بیشتر می‌شود. بنابراین ما رفتیم به سراغ اینکه بگوییم این سیگارهای قاچاق از کجا می‌آیند، مافیای پشت پرده چه گروه‌هایی‌اند و تلاش‌ها و ضعف‌های سازمان‌های ذیربط را نیز مطرح کنیم. وقتی قاچاق سیگار زیاد می‌شود سیگارها یا تقلبی‌اند و یا بی‌کیفیت! این اتفاقات باعث شکل‌گیری شد و سه‌شنبه 5 اسفندماه ساعت 16:25 از شبکه سه پخش شد. تکرار آن قرار است از شبکه سه و شبکه خبر روی آنتن برود و قسمت جدید هم امروز یا فردا پخش شود.
تهیه‌کننده مستند “سرنخ” درباره هدف ساخت این مستند گفت: هدف ما سلامت بود که وقتی سیگاری قاچاقی است و نمی‌دانید از کجا وارد بازار می‌شود، می‌تواند چه عوارضی داشته باشد. کالایی که به ذاته مضرّ است و می‌تواند در آن صورت هم چه تبعات سنگین‌تر و زیان‌آورتری به بار آورد. نکته جالب این است که با عواملی کار کردم که هیچ‌کدام سیگاری نبودند و این نکته خیلی برایم مهم بود. هرکس این مستند را دیده باشد و قسمت دوم آن را نیز تماشا کند حتماً به نتایج سلامتی و هدف‌گذاری اقتصادی‌اش دست می‌یابد.
اسدی خاطرنشان کرد: بخش سلامت و اقتصاد برای‌مان اهمیت دارد. پشت پرده مافیایی که زیان‌ و ضرر عوارض این کالا را بالاتر می‌برد؛ به طور مثال فضولات حیوانی که در سیگار تقلبی استفاده می‌شود. بخش دوم بخش اقتصادی است که مافیای بزرگی پشت این مسئله‌اند؛ زمانی که سیگار قاچاق به راحتی وارد می‌شود هرجای کشور یک قیمتی دارد. بنابراین سود کلان اقتصادی در پشت آن است و بالأخره ما تولیدکننده سیگار داریم؛ البته نمی‌خواهم از تولید سیگار حمایت کنم.
وی درباره اینکه مخاطبی که مستند “سرنخ” را می‌بیند چه نتیجه‌ای می‌گیرد، گفت: اولین نتیجه، این است؛ سیگار نکشد! در وهله بعدی دقتش را بالا ببرد در انتخاب سیگاری که مصرف می‌کند که تقلبی و اصل وجود دارد. بالأخره به واسطه پخش این مستند شاید حساس‌تر بشوند و به مافیا و اتفاقات پشت پرده وارد کردن و مصرف این کالا بیشتر توجه کنند.
او در پایان به ساخت آیتم گزارشی چالشی 15 دقیقه‌ای برای شبکه سه سیما در سال 1400 اشاره کرد و افزود: فعلاً قسمت دوم این مستند را آماده کردیم تا روی آنتن برود اما جاهایی از ما خواستند از این نوع کارها بسازیم؛ کاری که یک سال ذهن ما را درگیر خودش کرد. قرار است برای سال 1400 برنامه روتین چالشی را تحت عنوان آیتم 15 دقیقه‌ای که گزارش روز از عرصه فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی باشد را بسازیم.

آخرین اخبار

کشفیات کالای دخانی در دی ماه

رئیس کل دادگستری استان کردستان از متلاشی شدن یک باند قاچاق سازمان یافته دخانیات در مریوان خبر داد.
سید حسین حسینی اظهار کرد: با دستورات قضائی صادر شده از سوی دادستان عمومی و…

حذف تصویر«میوه» از پاکت‌های تنباکو

اکید ویژه ما تغییر بسته بندی تنباکوهای میوه‌ای است تا تصاویر میوه‌های مفید را از روی پاکت‌ها حذف کنند و همچنین در مورد پاکت‌های سیگار هم شکل بسته‌ها باید به گونه‌ای باشد که ترویج کننده مصرف نباشد.