پنجشنبه ۰۹ فروردین ۱۴۰۳ , ۲۳:۵۷:۳۲
Search
Close this search box.

سیگارهای خارجی قاچاق است/ ورود ستاد به خرده فروشی‌ها

سیگارهای خارجی قاچاق است/ ورود ستاد به خرده فروشی‌ها

مدیرکل پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز خبر داد:
به گزارش اقتصاد پنهان، امیرمحمد پرهام فر در ارتباط تلفنی با رادیو گفت‌وگو به موضوع جولان سیگار قاچاق در بازار پرداخت و عنوان کرد: یکی از دلایل وجود سیگار قاچاق در کشور، بالا بودن برآورد مصرف نسبت به میزان تولید است، به معنای دیگر تولید داخل به اندازه‌ای نیست که مصرف را پوشش دهد.
وی با تاکید بر این که ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در چند سال اخیر تلاش کرده است راه‌های نفوذ سیگار به داخل کشور را تحت کنترل خود درآورد، گفت: بخشی از این سیگار به دلیل رویه‌هایی مانند ترانزیت، به کشور ورود پیدا می‌کند و باید از مرز دیگر عبور کند، اما در داخل باقی بماند و در برخی از مناطق کشور رسوب می‌کند، همچنین تولیداتی از مرزهای کشور به صورت غیرقانونی و غیرمجاز وارد می‌شود.
مدیرکل پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به آمار قاچاق سیگار اشاره کرد و گفت: سیگارهای قانونی که در کشور توزیع می‌شود همه ساخت داخل است و هیچ نوع سیگار خارجی مجوز واردات به کشور را ندارد، از این رو در میان پرونده‌های قاچاق که هرسال تشکیل می‌شود، قاچاق سیگار بالاترین تعداد را دارد.
پرهافر به تشریح برخی از اقدامات ستاد مبارزه با قاچاق کالا درباره سیگار پرداخت و اظهار کرد: در سال جاری طرح «رهگیری سیگار» در دستور کار ستاد قرار گرفت که بر اساس آن، سیگار قانونی که تولید داخل است در یک شبکه منسجم با شناسه کالا، کد رهگیری و فرآیند رصد و ثبت در زنجیره توزیع، پخش می‌شود.
وی ادامه داد: بر اساس این طرح، یک کارتابل در سامانه جامع تجارت حاوی اطلاعات مربوط به فرآیندهای تولید و توزیع سیگار داخلی تشکیل می‌شود و تمام مراحل از کارخانه تا توزیع کننده کشوری و استانی و خرید و فروش در آن ثبت شود.
به گفته مدیرکل پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، رهگیری سیگار تولید داخل این امکان را فراهم می‌کند که هر انبار یا محموله سیگار که استعلام مربوط به آن در سامانه بی پاسخ باشد، قاچاق تلقی می‌شود و امکان توقیف آن وجود دارد.
پرهام فر خاطر نشان کرد: برخی از برندهای سیگار که مشابه داخلی ندارند و هیچ سابقه تولید از آنها در کشور وجود ندارد، به صورت محرز قاچاق هستند هر لحظه که شناسنایی شوند قاچاق محسوب و توقیف می‌شوند. این نوع سیگارها ضمن آن که در مرزها کنترل می‌شوند، در مراکز عمده و خرده فروشی هم پیگیری می‌شوند.
وی از آغاز طرح «ورود به سطح عرضه» درمورد سیگارهای معروف و پرفروش خبر داد و گفت: در این طرح که هدف آن ناامن سازی سطح بازار نسبت به کالای قاچاق است کمتر از یک ماه دیگر عملیاتی خواهد شد.
پرهام فر با تاکید بر این که ورود به سطح عرضه ممکن است منجر به جابجایی جرم شود، عنوان کرد: این موضوع محتمل است که پدیده مورد نظر پنهان و از تیرس چشم خارج شود، اما همان طور که عنوان شد سطح عرضه یک اولویت است و تمام تمرکز ستاد بر این مورد نیست.

آخرین اخبار

کشفیات کالای دخانی در دی ماه

رئیس کل دادگستری استان کردستان از متلاشی شدن یک باند قاچاق سازمان یافته دخانیات در مریوان خبر داد.
سید حسین حسینی اظهار کرد: با دستورات قضائی صادر شده از سوی دادستان عمومی و…

حذف تصویر«میوه» از پاکت‌های تنباکو

اکید ویژه ما تغییر بسته بندی تنباکوهای میوه‌ای است تا تصاویر میوه‌های مفید را از روی پاکت‌ها حذف کنند و همچنین در مورد پاکت‌های سیگار هم شکل بسته‌ها باید به گونه‌ای باشد که ترویج کننده مصرف نباشد.