جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ , ۰۳:۰۰:۰۶
Search
Close this search box.

شاه کلید مقابله با شیوع مصرف مواد دخانی

شاه کلید مقابله با شیوع مصرف مواد دخانی

یک پژوهشگر مسائل آسیب های اجتماعی، یکی از دلایل اصلی گرایش افراد به مواد دخانی را استرس، اضطراب و افسردگی دانست و گفت: یکی از شاه کلیدهای این مسئله تعریف نشاط و تفریح در جامعه است.
به گزارش ایسنا، دکتر علی فلاحی در یک برنامه رادیویی با بیان اینکه شیوه استعمال دخانیات در غرب با شیوه ای که در داخل به ویژه در کلانشهر ها ما با آن مواجه هستیم، تفاوت بسیار عمده ای دارد، گفت: در جوامع دیگر شیوه مصرف به صورت کنترل شده تر است.
وی گفت: مصرف قلیان در کشور ما تبدیل به سبک گذران اوقات فراغت شده و میزان مصرف مواد دخانی و به ویژه قلیان در جامعه ما روز به روز افزایش است و از طرفی میزان سن مصرف کننده نیز رو به کاهش است، طبق آمارها سن افرادی که دارند از این نوع مواد دخانی استفاده می کنند به ۱۲ و ۱۳ سال رسیده و همینطور پیش بینی ها نشان می دهد که در آینده اگر به همین شیوه جلو برویم و در تعریف سبک های گذران اوقات فراغت اقدامی صورت نگیرد باعث می شود که حتی این سن هم کاهش پیدا کند.
پژوهشگر مسائل آسیب های اجتماعی با اظهار به اینکه استعمال مواد مخدر دارد تبدیل به اپیدمی می شود، متذکر شد: نهادهای سیاستگذار و نهادهای فرهنگی نقش مهم و عمده ای در این زمینه دارند و صرفا این نیست که ما از فرد یا خانواده ها بخواهیم که فرزندان شان را منع کنند یا صرفا از نهادهای تربیتی مثل آموزش و پرورش و دانشگاه بخواهیم که اقدامی را انجام بدهند بلکه همه دستگاه ها و همه نهادهای متولی این امر مثل شوراهای شهرها مسئواند.
وی به برخی از آمارها در حوزه مصرف دخانیات اشاره و عنوان کرد: طبق نتایج آمارها، بیش از ۶۰ درصد نوجوانان در کلانشهرهایی مثل تهران به قهوه خانه ها مراجعه می کنند یا تنباکوهای صنعتی را در خانه ها، در پارک ها در مراکز تفریحی متفاوت استعمال می کنند. بیش از ۷۰ درصد دانشجویان اظهار داشتند که از قهوه خانه ها استفاده می کنند و به این اماکن رجوع می کنند.
فلاحی با ابراز تاسف از اینکه در حوزه اجتماعی تحقیقات کمتری نسبت به حوزه پزشکی صورت گرفته، گفت: در تحقیقاتی که همکاران ما پیش برده اند دلایل اجتماعی و فرهنگی موضوع مورد تحقیق قرار گرفته ولی به اندازه پژوهشگرانی که در حوزه سلامت مشغول به تحقیق هستند، صورت نگرفته و اتفاقا حلقه گمشده اینجاست. دلایل اجتماعی و فرهنگی مسئله باید مورد کنکاش قرار بگیرد و نمی توانیم یک حکم کلی را در مورد همه قشر ها، همه طبقات اجتماعی و همه عموم جامعه صادر کنیم.
وی متذکر شد: واقعا اینگونه نیست از افرادی که به قهوه خانه ها مراجعه می کنند مخصوصا افراد سن کم، کارت شناسایی خواسته شود، در قانون است ولی اینکه تحت نظر باشد و اجرا شود، صحت ندارد.
یک دلیل اصلی رو آوردن به سمت قلیان
پژوهشگر مسائل آسیب های اجتماعی با اظهار به اینکه چگونگی گذران اوقات فراغت همیشه در هر جامعه بازتابی از شرایط اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی یک جامعه است، بیان داشت: استفاده مطلوب از این اوقات می تواند تاثیر قابل توجهی در بهبود کیفیت زندگی اجتماعی و اقتصادی انسان ها داشته باشد و متاسفانه در این مسئله سیاست گذاری خوبی نداشته ایم.
وی یکی از دلایل اصلی گرایش افراد به مواد دخانی را استرس، اضطراب و افسردگی دانست و گفت: باید به این مسئله حتما رسیدگی کنیم و یکی از شاه کلیدهای این مسئله تعریف نشاط در جامعه است جوانی که بخواهد نشاط داشته باشد باید هزینه کند و استفاده از قهوه ها خانه و قلیان هزینه بسیار پایینی دارد و می تواند این مسئله را مرتفع کند.

آخرین اخبار

کشفیات کالای دخانی در دی ماه

رئیس کل دادگستری استان کردستان از متلاشی شدن یک باند قاچاق سازمان یافته دخانیات در مریوان خبر داد.
سید حسین حسینی اظهار کرد: با دستورات قضائی صادر شده از سوی دادستان عمومی و…