پنجشنبه ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ , ۱۶:۲۱:۴۸
Search
Close this search box.

طرح رهگیری سیگارت، گام‌های اجرایی و اقدامات انجام شده

طرح رهگیری سیگارت، گام‌های اجرایی و اقدامات انجام شده

رئیس مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور از اجرایی شدن طرح رهگیری سیگارت خبر داد و اشاره کرد: با توجه به تصویب «قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز» در سال 1392 و تصویب «قانون الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به تشریفات ریشه‌کنی تجارت غیرقانونی محصولات دخانی» در مرداد ماه 1394، مبارزه سیستمی با قاچاق سیگارت با عنوان «طرح رهگیری محصولات دخانی» در دستور کار قرار گرفت.
به گزارش پورتال خبری مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور ، معروفخانی ضمن تشریح اقدامات انجام شده در راستای اجرایی شدن طرح رهگیری سیگارت اظهار کرد: امروز مورخ اول شهریورماه سالجاری، مبارزه سیستمی با قاچاق سیگارت با عنوان «طرح رهگیری محصولات دخانی» در دستور کار قرار گرفت.وی یاد آور شد: طرح رهگیری عبارت است از ثبت کلیه فرآیندهای تجارت (خارجی و داخلی)، از ثبت سفارش یا تولید تا فروش به خرده فروش، به طور سیستمی در سامانه‌های الکترونیکی؛ تا از این طریق قانونی بودن کالا در تمامی طول زنجیره تامین، قابل تشخیص باشد و هدف طرح رهگیری محصولات دخانی را ساماندهی و ایجاد شفافیت در زنجیره تامین و توزیع سیگارت در کشور است که با اجرایی شدن آن تولید، واردات، فروش و جابجایی سیگارت در کشور به صورت سیستماتیک رصد می شود، در نتیجه احتمال کشف سیگارت غیرقانونی در گلوگاه‌هایی نظیر حمل و نقل و انبارش نیز افزایش یافته که به تبع آن هزینه و ریسک تجارت غیرقانونی نیز افزایش می‌یابد.
معروفخانی با تاکید بر اینکه طرح رهگیری محصولات دخانی در دو فاز شناسه کالا و شناسه رهگیری مدون شده است، گفت : در فاز اول، تمامی تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان سیگارت در قالب سامانه جامع تجارت ساماندهی شده و نقل و انتقالات مالکیتی و مکانی خود را بر اساس شناسه کالا در این سامانه بصورت برخط ثبت می‌نمایند.
وی در ادامه افزود: در فاز دوم، شناسه رهگیری بر روی کلیه سطوح بسته‌بندی سیگارت درج خواهد شد تا بتوان در لحظه، دقیق و انکارناپذیر سیگارت قانونی را از سیگارت غیرقانونی تشخیص داد .
و ی با اشاره به اقدامات انجام شده در دوفاز گفت: در فاز اول، استقرار بر اساس شناسه کالا می باشد که شامل سه مرحله ی اظهار تولید روزانه سیگارت توسط تولیدکنندگان، ثبت انتقال ماکلیت و مکان (فروش و جابجایی) سیگارت به توزیع‌کنندگان سراسری توسط تولیدکنندگان و ثبت انتقال مالکیت و مکان (فروش و جابجایی) سیگارت به توزیع‌کنندگان استانی توسط تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان سراسری در سامانه جامع تجارت می باشد و در فاز دوم،استقرار براساس شناسه رهگیری با الصاق یا درج شناسه رهگیری بر روی کلیه سطوح بسته‌بندی سیگارت توسط تولیدکنندگان و اظهار شناسه‌های رهگیری در سامانه جامع تجارت از امروز اول شهریورماه جاری می باشد.
رئیس مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور تأکید کرد : از این تاریخ، کلیه تولیدکنندگان سیگارت مکلفند، نسبت به الصاق برچسب شناسه رهگیری یا درج مستقیم آن روی کلیه سطوح بسته‌بندی سیگارت در سامانه جامع تجارت اقدام نموده و شناسه‌های رهگیری الصاق یا درج شده را در سامانه جامع تجارت اظهار نمایند و با تاکید مجدد بر اینکه از تاریخ اول شهریور امسال تولید و واردات سیگارت فاقد شناسه رهگیری ممنوع است ، افزود: کلیه عوامل زنجیره توزیع می‌توانند نسبت به استعلام اصالت سیگارت از طریق شناسه رهگیری اقدام کنند.
رئیس مرکز دخانیات کشور با اشاره بر تکالیف عوامل زنجیره تأمین و تولید سیگارت اضافه کرد: توزیع‌کنندگان عمده و خرده سیگارت از تاریخ یکم شهریور فقط می‌بایست نسبت به استعلام شناسه رهگیری سیگارت اقدام نموده تا از اصالت سیگارت مطمئن شوند و این امر تغییری در وظایف آن‌ها در سامانه جامع تجارت ایجاد نمی‌کند. یعنی، توزیع‌کنندگان سراسری و استانی سیگارت کمافی‌السابق باید خرید و فروش خود را بر اساس شناسه کالا در سامانه جامع تجارت ثبت نمایند و نیازی به انجام فرایند جدیدی در سامانه نیست.
وی در خصوص چگونگی اتمام سیگارت های فاقد شناسه رهگیری به این موضوع اشاره نمود که جهت جلوگیری از سوء استفاده و یکپارچگی بازار سیگارت کشور، تمامی تولیدکنندگان، واردکنندگان، توزیع‌کنندگان سراسری، استانی و خرده‌فروشان سیگارت، ملزمند مطابق با زمان‌بندی اعلام شده نسبت به مدیریت تولید، خرید و فروش محصولات خود جهت اتمام سیگارت های فاقد شناسه رهگیری موجود در سطح عرضه، انبارها و مراکز نگهداری اقدام نمایند.
لازم به ذکر است به جهت اینکه برخی برندهای سیگارت زمان بیشتری را برای اتمام نیاز دارند، تمامی تولیدکنندگان، واردکنندگان و توزیع‌کنندگان سراسری و استانی سیگارت، موظفند در پایان بازه زمانی فوق، در صورت عدم اتمام موجودی برخی برندهای سیگارت خود، موجودی این برندها را به تفکیک به مرکز اعلام نمایند. کارگروه فنی طرح رهگیری سیگارت در مورد موجودی‌های فاقد شناسه رهگیری اعلام‌شده، تصمیم‌گیری خواهد نمود و این کارگروه، راهکارهایی را در نظر خواهد گرفت که تا آخرین پاکت سیگارت از سیگارت های فاقد شناسه به اتمام برسد.
وی در پاسخ به اینکه آیا خرید و فروش سیگارت های با برند خارجی که در ایران تولید می شوند، محدود خواهد شد؟ بیان کرد که برخی شایعات نظیر جلوگیری از خرید و فروش برندهای مجاز خارجی که در ایران تولید می‌شوند یا جلوگیری از فروش سیگارت های فاقد شناسه قبلی و …، در فضای بازار سیگارت کشور مطرح شده‌اند که واقعیت ندارند. او اضافه کرد که به عوامل زنجیره تامین و توزیع سیگارت تأکید و اعلام شده است در صورت ابهام یا سوال حتما از مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور و سازمان‌های صمت استانی و شماره تماس‌هایی که در ابلاغیه‌های مرکز به آن‌ها اعلام شده است، پیگیری نمایند که تنها مرجع رسمی مطلع شدن از اخبار، اطلاعات و ابلاغیه‌های جدید در حوزه طرح رهگیری می باشد.

آخرین اخبار