پنجشنبه ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ , ۰۸:۱۲:۲۴
Search
Close this search box.

فعالیت «بنیاد غیردولتی مبارزه با قاچاق کالا و ارز» غیرقانونی است

  • صفحه نخست
  • اخبار
  • فعالیت «بنیاد غیردولتی مبارزه با قاچاق کالا و ارز» غیرقانونی است

فعالیت «بنیاد غیردولتی مبارزه با قاچاق کالا و ارز» غیرقانونی است

به گزارش اقتصاد پنهان، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در این اطلاعیه با اعلام حمایت و استقبال از فعالیت‌های تشکل‌ها و گرو‌ه‌‎های مردم‌‌نهاد در راستای امر خطیر مبارزه با قاچاق کالا و ارز، تأکید کرد که هرگونه فعالیت در این زمینه باید با هماهنگی و اخذ مجوز این ستاد به عنوان نهاد قانونی سیاستگذار فعالیت سازمان‌های مردم نهاد و ناظر در این زمینه و در چارچوب قوانین و مقررات موضوعه انجام شود.

بر اساس این اطلاعیه، با توجه به اینکه مبارزه با قاچاق یکی از امور حکومتی و از مصادیق بارز اعمال حق حاکمیت است، برخی از اقدامات بنیاد مزبور به مثابه دخالت در امر حاکمیت و مغایر قوانین به‌شمار می‌آید.

همچنین با توجه به فعالیت‌های غیرقانونی بنیاد مذکور، پرونده‌ای در مرجع قضایی تشکیل و در نهایت شعبه چهارم دادگاه عمومی حقوقی مجتمع قضایی شهید بهشتی تهران در دادنامه شماره 140068390007703626 حکم انحلال بنیاد مزبور را صادر می‌نماید که با اتمام مهلت تجدیدنظرخواهی، این دادنامه قطعیت یافته و لازم‌الاجرا است.

پیش از این نیز فعالیت مرکز اجتماعی و فرهنگی وزارت کشور طی ابلاغیه 4086 تاریخ 21 /1 /1395 فعالیت بنیاد غیردولتی مبارزه با قاچاق کالا و ارز را به حالت تعلیق درآورده بود؛ بنابراین و بر اساس دادنامه مذکور هرگونه فعالیت این بنیاد کاملاً غیرقانونی است.

علی‌رغم تصمیم وزارت کشور به منظور تعلیق پروانه و در نهایت تصمیم مرجع قضایی مبنی بر انحلال بنیاد غیردولتی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، فعالیت‌های این بنیاد همچنان ادامه دارد.

ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با غیرقانونی دانستن این اقدام و با اشاره به اینکه این بنیاد غیردولتی هیچ‌گونه ارتباطی با این ستاد به عنوان یک نهاد حاکمیتی و قانونی ندارد، از تمامی دستگاه‌ها تقاضا دارد در صورت مشاهده هر فعالیتی با نام این بنیاد، مراتب را به ستاد یا مرکز اجتماعی و فرهنگی وزارت کشور منعکس کنند.

خاطرنشان می‌کند: بر اساس ماده 3 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز متولی سیاستگذاری، برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر امر مبارزه با قاچاق کالا و ارز است؛ بنابراین ضرورت دارد هرگونه برنامه‌ریزی و اقدامی در راستای امر خطیر مبارزه با قاچاق کالا و ارز با هماهنگی و هدایت این ستاد انجام ‌شود.

آخرین اخبار