یکشنبه ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ , ۰۸:۵۵:۱۲
Search
Close this search box.

هرگونه افزایش قیمت سیگار انگیزه قاچاق را افزایش می‌دهد

هرگونه افزایش قیمت سیگار انگیزه قاچاق را افزایش می‌دهد

رئیس سازمان برنامه و بودجه ضمن مخالفت با مصوبه مجلس برای افزایش مالیات محصولات دخانی گفت: کاهش مصرف دخانیات در کشور نباید صرفا از طریق سیاست‌های قیمتی دنبال شود و اکنون افزایش قیمت سیگار پیام تورمی برای بخش زیادی از جامعه به همراه خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، داوود منظور در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی بندی از لایحه برنامه که به افزایش مالیات محصولات دخانی از جمله سیگار باز می‌گشت، بیان کرد: دوستان حوزه سلامت ملاحظات درستی را در این حوزه مطرح می‌کنند که باید مورد توجه قرار گیرد. درست است که ما باید عوامل بازدارنده‌ای ایجاد کنیم تا مصرف دخانیات در کشور کاهش یابد اما اگر بخواهیم کاهش مصرف دخانیات را صرفا از روی عوامل قیمتی دنبال کنیم و میزان مالیات را افزایش دهیم ممکن است به هدف مورد نظر نرسیم.

وی در ادامه اظهار کرد: هرگونه افزایش قیمت سیگار در داخل کشور انگیزه قاچاق را افزایش می‌دهد. همانطور که اکنون انواع سیگارهای مختلف در داخل کشور به صورت قاچاق وجود دارد. اگر ما قیمت رسمی سیگار را در کشور افزایش دهیم بازار غیررسمی سیگار توسعه می‌یابد که خروجی آن نیز بی‌انضباطی در اقتصاد خواهد بود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در ادامه تصریح کرد: بخش بزرگی از جامعه دخانیات مصرف می‌کنند و اکنون این مصوبه مجلس شورای اسلامی این پیام را مخابره می‌کند که شرایط تورمی است و ثبات برهم می‌ریزد. از سوی دیگر در بحث مالیات سیگار ما قانون دائمی داریم. در قانون مالیات بر ارزش افزوده نحوه افزایش مالیات سیگار دیده شده است. در بودجه سنواتی نیز این موضوع دیده می‌شود. این بند ماهیت برنامه‌ای ندارد.

در ادامه نمایندگان با این بند از برنامه موافقت کرده و لذا قیمت سیگار و سایر محصولات دخانی در طول اجرای برنامه هفتم توسعه افزایش می‌یابد.

منبع: ایسنا

آخرین اخبار