جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ , ۰۸:۴۶:۰۰
Search
Close this search box.

وضع عوارض 350ریالی برای هر نخ سیگار داخلی برداشته شود

وضع عوارض 350ریالی برای هر نخ سیگار داخلی برداشته شود

«علی اصغر رمزی» امروز (چهارشنبه) در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: در لایحه بودجه سال 97 که به مجلس شورای اسلامی ارائه شده، بند هفتمی به تبصره 6 این لایحه اضافه شده که بر اساس آن و برپایه پیشنهاد نمایندگان مجلس 350 ریال عوارض از هر نخ سیگار تولید داخل و 500 ریال عوارض از هر نخ سیگار خارجی دریافت شود.
این مقام مسئول با اشاره به تصویب ماده 73 برنامه ششم توسعه که بر مبنای آن سرمایه گذاری های انجام شده در صنعت دخانیات باید چند سالی با ثبات در عوارض و مالیات ها همراه باشد، تصریح کرد: بند 7 تبصره 6 لایحه بودجه سال 97 با فلسفه تصویب ماده 73 مغایرت دارد.
وی با بیان اینکه محتوای بند 7 یاد شده دارای اشکال است، تاکید کرد: تعیین 350 ریالی عوارض برای هر نخ سیگار تولیدی داخل، با توجه به پایین تر بودن قیمت این سیگارها در مقایسه با سیگارهای خارجی، به برندهای ایرانی لطمه وارد می سازد.
رمزی ادامه داد: عوارض 350 ریالی یاد شده، نزدیک به 50 درصد به قیمت برندهای ایرانی خواهد افزود، در حالی که عوارض 500 ریالی هر نخ سیگار خارجی در نهایت 10 درصد به قیمت این کالاها اضافه می کند.
وی گفت: به این ترتیب، افزایش سهم برندهای خارجی در بازار و کاهش سهم داخلی ها با توجه به اختلاف قیمتی ایجاد شده، دور از انتظار نخواهد بود.
رییس مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور اظهار داشت: افزایش انگیزه برای قاچاق سیگار به داخل، صدمه دیدن برندهای تولیدکننده ایرانی و افزایش بیکاری و از دست رفتن سرمایه گذاری های انجام شده، تبعات بعدی تصویب احتمالی بند 7 تبصره 6 لایحه بودجه سال 97 در مجلس خواهد بود.
وی تاکید کرد: پیشنهاد این مرکز، حذف کلی بند 7 یاد شده در وهله نخست، یا حذف عوارض 350 ریالی از هر نخ سیگار داخلی است.
رمزی در ادامه با بیان اینکه بر اساس برنامه تعیین شده تا پایان امسال تولید داخلی سیگار به 50 میلیارد نخ خواهد رسید، تصریح کرد: با توجه به میزان مصرف سالیانه کشور که حدود 55 میلیارد نخ برآورد شده است، بیش از 90 درصد نیاز کشور از محل تولیدات داخل کشور تامین می‌شود در حالی که این نسبت در سال 93 حدود 50 درصد بود.
وی، علت این تحول را در صنعت دخانیات کشور اجرا شدن تبصره 3 ماده 102 قانون برنامه پنجم کشور برشمرد و یادآور شد: این تبصره دولت را مکلف کرده بود تا واردات سیگار را با همان برند اصلی تبدیل به تولید داخل کند و در همین راستا در سه سال گذشته با اجرایی شدن این تکلیف قانونی، پنج کارخانه در سال 95 راه اندازی و سه کارخانه نیز امسال راه اندازی و عمده واردات تبدیل به تولید داخل شد.
به گفته رمزی، البته چند واحد دیگر نیز در حال تکمیل و راه اندازی هستند که با راه اندازی آن‌ها واردات سیگار صفر خواهد شد.
رییس مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور میزان واردات سیگار در 10 ماهه امسال را 2 میلیارد و 400 میلیون نخ اعلام کرد و گفت: این میزان در مقایسه با مدت مشابه پارسال که سه میلیارد و 700 میلیون نخ بود، 35 درصد کاهش داشته است.
وی در خاتمه هشدار داد: وضع عوارض یاد شده به همه سرمایه گذاری های انجام شده در سال های گذشته برای کاهش واردات سیگار لطمه وارد خواهد کرد.
به گزارش ایرنا، تولید سیگار در سال گذشته به 45 میلیارد نخ افزایش یافت و به گفته رمزی، برنامه امسال تولید 50 میلیارد نخ سیگار است.

آخرین اخبار

کشفیات کالای دخانی در دی ماه

رئیس کل دادگستری استان کردستان از متلاشی شدن یک باند قاچاق سازمان یافته دخانیات در مریوان خبر داد.
سید حسین حسینی اظهار کرد: با دستورات قضائی صادر شده از سوی دادستان عمومی و…

حذف تصویر«میوه» از پاکت‌های تنباکو

اکید ویژه ما تغییر بسته بندی تنباکوهای میوه‌ای است تا تصاویر میوه‌های مفید را از روی پاکت‌ها حذف کنند و همچنین در مورد پاکت‌های سیگار هم شکل بسته‌ها باید به گونه‌ای باشد که ترویج کننده مصرف نباشد.