چهارشنبه ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ , ۱۹:۴۳:۵۹
Search
Close this search box.

پروتکل ریشه کنی تجارت غیرقانونی محصولات دخانی

پروتکل ریشه کنی تجارت غیرقانونی محصولات دخانی

 گردهمایی منطقه‌ای پروتکل ریشه‌کنی تجارت غیرقانونی محصولات دخانی از تاریخ ۳ الی ۵ مردادماه توسط سازمان جهانی بهداشت با حضور نمایندگان سازمان جهانی بهداشت و کشورهای منطقه (ایران، مصر، پاکستان، لبنان، اردن، کویت،

عراق، عمان، امارات و …) برگزار شد.


این نشست به بررسی و تبادل نظر در خصوص آخرین روش‌های علمی برآورد تجارت غیررسمی سیگار و دخانیات، مصادیق تخلفات شرکت‌های بین المللی و راهبردها و ظرفیت‌های همکاری کشورها در قالب پروتکل اختصاص داشت.

در این نشست پیشنهاد برگزاری نشست مشترک و بررسی مصادیق قاچاق ورودی و خروجی با بهره‌گیری از ظرفیت پروتکل برای کشورهایی که در یک منطقه جغرافیایی هستند (مانند ایران، امارات، عراق و عمان که دارای موضوعات مشترک قاچاق دخانیات هستند) مطرح شد.

بر اساس این گزارش با توجه به این‌که قاچاقچیان از شکاف‌های قانونی و نواقص ارتباطی بین کشورها نهایت بهره‌ را می‌برند پیشنهاد این طرح از سوی رئیس گروه کالاهای سلامت‌محور و دخانی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز برای جلوگیری از تولید دخانیات غیرمجاز و ارسال آن به کشورهای همجوار مطرح شد.

این طرح مورد استقبال نمایندگان سازمان جهانی بهداشت نیز قرار گرفت و مقرر شد سازوکار اجرای آن در دستور کار نشست‌های بعدی قرار گیرد. گفتنی است 65 کشور از جمله ایران عضو این پروتکل هستند و پیگیری سازمان جهانی بهداشت برای عضویت سایر کشورها ادامه دارد.

آخرین اخبار