جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ , ۱۲:۴۰:۴۴
Search
Close this search box.

چرا قیمت سیگار افزایش یافت؟

چرا قیمت سیگار افزایش یافت؟

«محمدرضا تاجدار» امروز (یکشنبه) در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا به موافقت نکردن مجلس با افزایش 50 ریالی عوارض هر نرخ سیگار در روزهای گذشته اشاره کرد و افزود: متاسفانه برخی مسئولان وزارت بهداشت و سازمان های مردم نهاد نسبت به این موضوع عکس العمل منفی نشان دادند.
به گفته این مقام صنفی، مطابق ماده 73 قانون برنامه ششم توسعه همه ساله 10 درصد عوارض برای تولیدات داخلی محصولات دخانی، 15 درصد عوارض برای تولیدات مشترک، 25 درصد عوارض برای برندهای خارجی که در داخل تولید می شوند و 40 درصد عوارض برای واردات این محصولات اعمال می شود.
وی یادآور شد: پارسال وضع عوارض بر هر نخ سیگار نیز به تناسب سیگارهای تولید داخل، تولید مشترک با خارجی ها، تولید با برندهای خارجی و واردات نیز مصوب شد که براساس بند الحاقی هفت تبصره 6 لایحه بودجه 97، از آغاز سال 1397 مالیات 75 هزار تومانی بر هر کارتن سیگار تولید داخل، 150 هزار تومانی برای تولید مشترک، 250 هزار تومانی برای برندهای خارجی و برای وارداتی 600 هزار تومان بر هر کارتن تصویب شد.
تاجدار ادامه داد: علاوه بر اینها، از اواخر اسفندماه 96 افزایش نرخ ارز و تخصیص نیافتن آن به واحدهای تولیدی را شاهد بودیم؛ این موضوع سبب برهم خوردن تعادل عرضه و تقاضا و افزایش سه برابری قیمت ها در واحدهای خرده فروشی شد.
وی بیان داشت: اگر قرار بود این افزایش قیمت ها، کاهش مصرف را به دنبال داشته باشد باید بطور ملموس احساس می شد، اما مطابق برخی آمارهای منتشر شده مصرف سیگار به 65 تا 70 میلیارد نخ افزایش یافته است.
به گزارش ایرنا، پیشتر «ابراهیم نصراللهی» معاون بازاریابی و فروش شرکت دخانیات ایران اعلام کرده بود: مصرف سالیانه سیگار در کشور بین 65 تا 70 میلیارد نخ است که نسبت به 10 سال گذشته افزایش نشان می دهد.
رییس انجمن تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان کالای دخانی اضافه کرد: مطابق آمارهای مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات وزارت صنعت، در 6 ماه نخست امسال 20 درصد کاهش تویلد انواع محصولات دخانی به ثبت رسید.وی گفت: مقایسه آمار تولید و مصرف به روشنی حکایت از افزایش سهم محصولات قاچاق در بازار دارد، به طوری که پیش بینی می شود امسال 30 تا 35 درصد نیاز بازار به میزان حدود 21 میلیارد نخ سیگار به صورت قاچاق تامین شده باشد.

** افزایش نرخ ارز و قاچاق سیگار
تاجدار در پاسخ به این پرسش ایرنا که آیا افزایش نرخ ارز نمی توانسته قاچاق محصولات دخانی به خارج از کشور را از توجیه برخوردار کند، یادآور شد: افزایش نرخ ارز فقط به قاچاقچیان تحمیل نشد، بلکه تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی دخانی را نیز با اختلال مواجه کرد.
به گفته این مقام صنفی، 70 تا 80 درصد مواد اولیه مورد نیاز از جمله توتون، کاغذ سیگار، کاغذ فیلتر، سلفون و غیره از خارج وارد می شود و حتی شرکت دخانیات ایران به عنوان قدیمی ترین شرکت تولید کننده سیگار کشور عمده توتون مورد نیاز خود را از خارج تامین می کند.
وی افزود: تامین نشدن مواد اولیه موجب کاهش عرضه شده و حتی با فرض ثابت ماندن میزان مصرف، قیمت ها با رشد مواجه خواهند شد.
تاجدار از روزهایی در نیمه نخست امسال یاد کرد که بسیاری از فعالان اقتصادی و افراد غیرمرتبط به صنعت دخانیات برای حفظ ارزش پول خود، سرمایه های خود را به کالای دخانی تبدیل و انبار کردند و به نوعی سیگار به کالای سرمایه ای تبدیل شد؛ همین مساله بر موج گرانی قیمت ها دامن زد.
وی گفت: در ماه های گذشته شاهد قیمت گذاری هر پاکت سیگار داخلی بطور متوسط بین چهار تا پنج هزار تومان بودیم، اما برندهای قاچاق در بازار بین 2 هزار و 500 تا سه هزار تومان در هر پاکت در بازار به فروش می رسید؛ در حقیقت قاچاقچیان با سوء استفاده از شرایط توانستند سهم واردکنندگان قانونی را در اختیار بگیرند.

** قیمت سیگار داخلی ارزان نیست
رییس انجمن تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان کالای دخانی با انتقاد از سخنان برخی مسئولان وزارت بهداشت و سازمان های مردم نهاد (NGO) مبنی بر ارزان بودن سیگار در ایران، گفت: اگر این صحبت درست باشد، به عنوان نمونه باید شاهد قاچاق گوشت قرمز به خارج از کشور باشیم، در حالی که عکس آن مشاهده می شود و سیگار به صورت قاچاق وارد می شود.
وی قیمت سیگار در کشور را در مقایسه با سرانه درآمدی افراد متعادل توصیف کرد و افزود: برخی اما با بهانه ارزان بودن آن، به دنبال افزایش عوارض، مالیات ها و غیره بر این کالا هستند.به گزارش ایرنا، وزارت بهداشت حدود هشت سال پیش اعلام کرد که سالیانه 55 میلیارد نخ سیگار در کشور مصرف می‌شود، اما برآوردهای انجمن تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان کالای دخانی از مصرف سالیانه 65 میلیارد نخ سیگار حکایت دارد.

آخرین اخبار

کشفیات کالای دخانی در دی ماه

رئیس کل دادگستری استان کردستان از متلاشی شدن یک باند قاچاق سازمان یافته دخانیات در مریوان خبر داد.
سید حسین حسینی اظهار کرد: با دستورات قضائی صادر شده از سوی دادستان عمومی و…

حذف تصویر«میوه» از پاکت‌های تنباکو

اکید ویژه ما تغییر بسته بندی تنباکوهای میوه‌ای است تا تصاویر میوه‌های مفید را از روی پاکت‌ها حذف کنند و همچنین در مورد پاکت‌های سیگار هم شکل بسته‌ها باید به گونه‌ای باشد که ترویج کننده مصرف نباشد.