جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ , ۲۳:۴۵:۴۷
Search
Close this search box.

کشت توتون در کشور 5 برابر می شود

کشت توتون در کشور 5 برابر می شود

رئیس مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور با اشاره به اینکه در حال حاضر سطح زیر کشت توتون در کل کشور تنها ۲۰ درصد نیاز داخلی را تامین می کند، گفت: تولید توتون را تا حد نیاز کشور افزایش خواهیم داد. علی اصغر رمزی در جلسه تبیین سیاست های وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه دخانیات که در گرگان برگزار شد، اظهار کرد: مطابق قانون برنامه ریزی کشت، داشت و برداشت توتون در مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور در وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت می گیرد و از آنجاکه ۸۰ درصد از این محصول از خارج وارد می شود، برنامه ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت، توسعه سطح زیر کشت این محصول تا پنج برابر تولید فعلی است که کشور در این زمینه خودکفا و از خروج ارز نیز جلوگیری خواهد شد.
وی  از صدور مجوز برای ساخت 3 کارخانه فرآوری توتون خام برای بخش خصوصی  و تبدیل آن به خرمن توتون مورد مصرف در کارخانه های سیگارت سازی خبر داد که در آینده نزدیک با شروع به کار نمودن این کارخانه ها که ظرفیتی بالاتر از میزان کشت توتون در حال حاضر دارند تمامی محصولات توتون داخلی  را از کشاورزان خریداری و فرآوری خواهند نمود و در زمینه صادرات توتون فرآوری شده نیز فعالیتهایی ظرف یک سال گذشته آغاز گردیده است که صادرات این محصول نیز در حال افزایش میباشد.
رمزی با اشاره به اینکه تمامی فعالان صنعت دخانیات کشور غیر دولتی هستند و در حال حاضر علاوه بر شرکت دخانیات که 4 سال قبل غیر دولتی شد 11 کارخانه سیگارت سازی دیگر نیز فعالیت مینمایند و این 11 شرکت  بیش از 70 درصد سهم تولید سیگار در کشور را بر عهده دارند .
وی افزود: توتون وارداتی ۳۰ تا ۴۰ درصد گران‌تر از توتون های داخلی است، لذا این کالا یک کالای با ارزش است، ضمن اینکه با فرآوری، ارزش افزوده بسیار بالاتری بخصوص برای صادرات خواهد داشت.
رمزی ادامه داد: هر تولید کننده ای که به پروسه کاشت، داشت و برداشت این محصول با ارزش وارد شود، یک صرفه اقتصادی برای کشور خواهد بود.
رئیس مرکز برنامه ریزی دخانیات کشور خاطرنشان کرد: از لحاظ کشاورزی نیز این محصول یک سوم برنج آب مصرف می کند و می تواند جایگزین مناسبی برای آن در مناطقی که با مشکل کم آبی روبرو هستند، باشد.

آخرین اخبار

کشفیات کالای دخانی در دی ماه

رئیس کل دادگستری استان کردستان از متلاشی شدن یک باند قاچاق سازمان یافته دخانیات در مریوان خبر داد.
سید حسین حسینی اظهار کرد: با دستورات قضائی صادر شده از سوی دادستان عمومی و…