جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ , ۰۰:۱۸:۵۵
Search
Close this search box.

اخذ عوارض مازاد از سیگار در سال آینده منتفی شد

اخذ عوارض مازاد از سیگار در سال آینده منتفی شد

بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ /نمایندگان مردم در خانه ملت با اخذ عوارض مازاد از سیگار مخالفت کردند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی امروز (شنبه ۷ اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور با حذف بند الحاقی ۷ تبصره ۶ ماده واحده لایحه با ۱۲۹ رأی موافق، ۱۰۹ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۷ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.
احمد امیرآبادی فراهانی در تشریح دلایل خود برای حذف این بند الحاقی گفت: کمیسیون تلفیق افزایش عوارض را بسیار بالا در نظر گرفته است، چرا که در مقایسه با سال ۱۴۰۰، افزایش چندصد درصدی صورت گرفته است. درست است که برای پیشگیری و جلوگیری از بیماری ها باید اقداماتی انجام دهیم، اما نباید کاری کنیم که سیگار از مواد مخدر گرانتر شود.
نماینده مردم قم در مجلس یازدهم ادامه داد: درخصوص مصوبه کمیسیون، وزیر صمت طی نامه ای به رئیس مجلس مخالفت خود را با این مصوبه کمیسیون تلفیق اعلام کرد، چرا که در این مصوبه به بحث تولید خدشه وارد کرده و افزایش قاچاق را باعث خواهد شد و حتی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز طی نامه ای با دلایل فراوان مصوبه کمیسیون تلفیق درخصوص افزایش عوارض سیگار را نادرست و غیرمنطقی دانسته است.
وی تصریح کرد: ما طی چند ماه گذشته قانون ارزش افزوده را مصوب کردیم که این قانون از دی ماه سال جاری اجرا شده است که باعث افزایش ۹۵ درصدی قیمت سیگار شده است، بنابراین زمانی که ما احکام دائمی داریم، دیگر نیازی به مصوبه کمیسیون تلفیق نیست.
براساس بند الحاقی ۷ حذف شده از تبصره ۶ ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۱؛
– از ابتدای سال ۱۴۰۱ به قیمت خرده فروشی هر نخ سیگار تولید داخل با نشان ایرانی مبلغ دوهزار و سیصد(۲٫۳۰۰)ریال، تولید داخل با نشان بین المللی(برند) مبلغ هشت هزار(۸٫۰۰۰)ریال، هر نخ سیگار وارداتی مبلغ پانزده هزار(۱۵٫۰۰۰)ریال و هر بسته پنجاه گرمی تنباکوی قلیان داخلی سیصدهزار(۳۰۰٫۰۰۰)ریال و هر بسته تنباکوی وارداتی سیصدهزار(۳۰۰٫۰۰۰)ریال به عنوان عوارض اضافه می گردد.
وزارت امور اقتصاد و دارائی مکلف است مبالغ مذکور را از تولیدکنندگان و واردکنندگان حسب مورد أخذ و به حساب درآمد عمومی موضوع ردیف ۱۱۰۵۱۵ جدول شماره(۵) این قانون واریز نماید./

آخرین اخبار

کشفیات کالای دخانی در دی ماه

رئیس کل دادگستری استان کردستان از متلاشی شدن یک باند قاچاق سازمان یافته دخانیات در مریوان خبر داد.
سید حسین حسینی اظهار کرد: با دستورات قضائی صادر شده از سوی دادستان عمومی و…

حذف تصویر«میوه» از پاکت‌های تنباکو

اکید ویژه ما تغییر بسته بندی تنباکوهای میوه‌ای است تا تصاویر میوه‌های مفید را از روی پاکت‌ها حذف کنند و همچنین در مورد پاکت‌های سیگار هم شکل بسته‌ها باید به گونه‌ای باشد که ترویج کننده مصرف نباشد.