دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ , ۱۲:۲۲:۴۷
Search
Close this search box.

مالیات سیگار مشخص شد

مالیات سیگار مشخص شد

نمایندگان مردم در خانه ملت، مالیات هر پاکت سیگار تولید داخل را ۱۰ درصد و سیگار وارداتی را ۴۰ درصد تعیین کردند. به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی امروز (شنبه 25 دی) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی مواد ارجاعی لایحه برنامه ششم توسعه، با ماده 88 این لایحه با 170 رأی موافق، 4 رأی مخالف و بدون رأی ممتنع از مجموع 214 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.
نمایندگان مردم در خانه ملت، مالیات هر پاکت سیگار تولید داخل را ۱۰ درصد و سیگار وارداتی را ۴۰ درصد تعیین کردند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی امروز (شنبه 25 دی) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی مواد ارجاعی لایحه برنامه ششم توسعه، با ماده 88 این لایحه با 170 رأی موافق، 4 رأی مخالف و بدون رأی ممتنع از مجموع 214 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.
براساس این گزارش؛ نمایندگان با پیشنهاد کاظم دلخوش مبنی بر تعیین مالیات برای هر پاکت سیگار تولید داخل با 111 رأی موافق، 56 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 218 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.همچنین نمایندگان با رفع ابهام بند الف ماده 88 مبنی بر افزوده شدن عبارت “مالیات هر پاکت سیگار تولید داخل با نشان بین المللی به میزان 25 درصد” با 150 رأی موافق، 25 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از مجموع 217 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.نهایتا براساس ماده 88 لایحه مذکور؛ الف- از ابتدای برنامه تولید و واردات انواع سیگار و محصولات دخانی علاوه بر مالیات و عوارض موضوع قانون مالیات بر ارزش افزوده، مشمول مالیات به شرح زیر است
1- مالیات هر پاکت انواع سیگار تولید داخلی به میزان 10 درصد قیمت درب کارخانه، تولید مشترک 20 درصد، تولید داخل با نشان بین المللی (برند) 25 درصد و وارداتی به میزان 40 درصد قیمت کالا، بیمه و کرایه تا بندر مقصدCIF تعیین می گردد.
2- مالیات انواع توتون پیپ و تنباکوی آماده مصرف تولید داخلی، به میزان 10% قیمت درب کارخانه و وارداتی به میزان 40 درصد قیمت کالا، بیمه و کرایه تا بندر مقصد CIF تعیین می گردد.
درج قیمت بر روی پاکت سیگار
وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف به اعلام قیمت خرده فروشی انواع سیگار برای درج بر روی پاکت‌محصول کردند
در جریان بررسی مواد ارجاعی لایحه برنامه ششم توسعه کل کشور با بند (ب) و (ج) ماده 88 این لایحه موافقت کردند. این در حالی است که این ماده ناظر به مالیات انواع سیگار تولیدی و وارداتی است
براساس بند (ب) ماده 88 ؛ وزارت صنعت، معدن و تجارت از ابتدای سال 1396 موظف است
1- قیمت خرده فروشی انواع سیگار و محصولات دخانی ماخذ محاسبه مالیات موضوع این بند را به مراجع ذیربط و برای درج بر روی پاکت محصول اعلام نماید
2- امکان دسترسی برخط سازمان امور مالیاتی کشور به سیستم اطلاعاتی واردات، تولید و توزیع سیگار و انواع محصولات دخانی را فراهم نماید
همچنین بر اساس بند (ج)، مالیات موضوع این ماده تابع کلیه احکام مقرر در قانون مالیات بر ارزش افزوده به استثنای نرخ مضاعف این ماده خواهد بود. سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است مالیات موضوع این ماده را وصول و آن را به ردیف درآمدی نزد خزانه داری کل کشور واریز نماید.
نمایندگان مردم در خانه ملت با اختصاص صددرصد درآمدهای حاصل از تولید و واردات محصولات دخانی به توسعه ورزش موافقت کردند در بند (د) ماده 88 آمده است با لازم الاجرا شدن این قانون، کلیه مالیات و عوارض بر تولید و واردات انواع سیگار و محصولات دخانی به استثنای مالیات بر ارزش افزوده، حقوق ورودی، حق انحصار و بند (ب) ماده (69) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت(2) لغو می‌گردد.
تبصره 2- صددرصد درآمدهای حاصل از اجرای بند (الف) طی ردیف‌هایی که در بودجه های سنواتی مشخص می‌شود در جهت کاهش مصرف دخانیات پیشگیری و درمان بیماری های ناشی از آن، بازتوانی و درمان عوارض حاصله از مصرف آن و توسعه ورزش موضوع بند(ب) ماده(69) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت(2) مصوب 4/2/94 در اختیار وزارتخانه های ورزش و جوانان، آموزش و پرورش و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار می گیرد.
گفتنی است نمایندگان با تبصره 1بند (د) ماده 88 مبنی بر اینکه “منابع مذکور مشمول افزایش سالانه براساس بودجه سنواتی می‌باشد”، مخالفت کردند.

آخرین اخبار